יום שני, 15 באוגוסט 2016

חלק 1 - כיצד הרכב חיידקי המעי מושפע מהתזונה שלנו?

כזכור מהרשומה הקודמת, בינינו לבין החיידקים (הטובים) החיים בתוכנו מתקיימים יחסים סימביוטיים – כלומר, הם תורמים לנו ואנחנו להם. את התרומות שלהם כבר הבנו, אבל מה אנחנו תורמים להם? 
אנחנו תורמים להם בעיקר הגנה, חום ואוכל.

זכרו, הרכב חיידקי המעיים מורכב ממספר זנים, שמתחלקים לשני סוגים עיקריים –פרוביוטיים ופתוגניים. הסוג הפרוביוטי הוא הסוג שתורם לנו, ואילו הסוג הפתוגני הוא הסוג שמזיק לנו (שימו לב! מדובר כאן בהכללה גסה על מנת לפשט את הנושא).

לכל סוג (פתוגוני \ פרוביוטי) יש את הצורך המיוחד שלו, שאם האדם יספק לו אותו, הוא יוכל לשגשג.

הצורך המיוחד הזה הוא לרוב מקור מזון כלשהו. מדוע?

כאמור, התרומות שלנו לחיידקים הן הגנה, חום ואוכל – אבל העניין הוא שכמות ההגנה וטמפ' החום שמקבלים החיידקים זהה, כיוון שאלה גורמים לא משתנים (המעיים שלנו תמיד יהוו הגנה לחיידקים והטמפ' לרוב זהה). מזון לעומת זאת, שונה בהרכבו – וכל סוג וזן משגשג על מזון שונה:

בהכללה גסה, החיידקים הפרוביוטיים משגשגים כאשר מזינים אותם ברבי סוכר שונים (בעיקר סיבים תזונתיים ועמילן עמיד) וכמובן מזונות מותססים או כבושים (למשל כרוב כבוש או יוגורט). לשמחתכם, מחקר איכותי מאפריל 2016 מצא שגם צריכת קפה, תה, יין וקקאו נמצאת בקורולציה עם הימצאות חיידקים פרוביוטיים רבים יותר במעי (מה שנקרא ''פלורת מעיים מגוונת \ בריאה יותר'').

לעומת זאת, החיידקים הפתוגניים משגשגים כאשר מזינים אותם בסוכר - ובעיקר סוכר זמין ופשוט כמו סוכר לבן או סירופ תירס, שקיימים בכל מזון מעובד.

סוכר - מזין את החיידקים הפתוגניים. (מקור תמונה)
זאת אומרת, שאם אתם מבססים את התזונה על סוכרים פשוטים (שנמצאים בלחמים, מאפים, קורנפלקסים, גלידות, ממתקים וכל מזון מעובד אחר), סביר להניח שהחיידקים הפתוגניים מהווים את הרוב בפלורת המעיים שלכם (מצב כזה נקרא ''דיסביוזיס'' - חוסר איזון חיידקי).

לעומת זאת, אם אתם מבססים (או לפחות משלבים) את התזונה על ירקות טריים ומזונות מותססים, שומרים על תזונה מגוונת ובריאה באופן כללי, ולא אוכלים דרעק (אכילה במקדולנדס פעם בשבוע לא נחשבת לחלק מתזונה מגוונת, אלא נחשבת לאכילת דרעק. תעשו טובה, וחסכו מעצמכם את זה), אז סביר להניח שפלורת המעיים שלכם בריאה, מגוונת ומאוזנת.

המצב הבעייתי הזה הופך לאירוני כשחושבים על בעיית הסלמונלה בקורנפלקס - כאשר אתם אוכלים מנת קורנפלקס, שרווי מאוד בסוכר, אתם בעצם גורמים לחיידקים הפתוגניים במעי שלכם לשגשג - בין היתר, גם הסלמונלה משגשגת בזכותו. אז הבעיה העיקרית היא לא בסלמונלה הנמצאת בקורנפלקס, אלא בסוכר שנמצא בו (וגם בעוד חומרים מזיקים אחרים שנמצאים בו). בקיצור - פשוט תפסיקו לצרוך קורנפלקס (וכל מזון מעובד אחר).


לסיום, זכרו שהרכב החיידקים שלנו אינו תלוי בגנטיקה, אלא מושפע ממה שאנו אוכלים ובולעים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה