יום שני, 12 בספטמבר 2016

2 המרכיבים הסודיים של הצלחה: מדוע החיים הם כמו הבורסה?

מגיל קטן מלמדים אותנו שאסור לקחת סיכונים מיותרים, ושצריך להימנע כמה שיותר מכישלונות.

מגיל קטן הדור הקודם ממקד אותנו למסלול בו הוא רוצה שנלך – ''אתה תיהיה רופא'' או ''אתה תיהיה עורך דין'' הם אומרים לנו.  ''המסלול הזה הוא המסלול שבו כל אדם נורמלי צריך ללכת, כי הוא המסלול הבטוח, והוא המסלול שיביא אותך להצלחה. ואם תסתכן ותיסטה ממנו – תיכשל בחיים''. 

אבל דווקא ההליכה עם העדר כמו זו, לא תוביל אתכם לשום מקום.

אני מזכיר לכם – ''אנשים מוצלחים קיימים רק בזכות העובדה שסביבם קיימים אנשים לא מוצלחים'':


האנשים הלא-מוצלחים הם אלו שהולכים עם העדר. ולכן יש הרבה מהם.
האנשים המוצלחים לעומת זאת, הם אלו שבוחרים להסתכן ולהתנתק ממנו. ולכן יש מעט מהם.

המרכיב הסודי הראשון להצלחה הוא לפיכך - סיכון.

תכניסו לעצמכם לראש שעל מנת להצליח - חייבים להתנסות ולקחת סיכונים, כי בלי התנסויות והסתכנויות אתם פשוט לא תצליחו בחיים (תשאלו אפילו את סטיב ג'ובס).

אם אתם רוצים לעשות משהו (גם אם זה לגשת לבחורה) – פשוט תעשו את זה! מקסימום – תצליחו, ואם לא – אז תיכשלו. אבל בכישלון מהסוג הזה אין שום דבר רע. להיפך – אם תיכשלו, תוכלו מיד לגשת למטרה הבאה (או לבחורה הבאה), מבלי להתעכב ולבזבז את זמנכם היקר... האסטרטגיה הזו ממש מזכירה את שיטת האלימינציה – אם תיכשלו, תוכלו לשלול את המטרה הזו מיד, ולדעת היכן אתם באמת צריכים להשקיע יותר אנרגיה על מנת להתקדם לעבר המטרה הסופית והגדולה. אם לעומת זאת תפחדו לקחת סיכונים – חייכם יעמדו במקום, וזמן יקר יבוזבז.

גרף הצלחה הוא כמו גרף הבורסה. אומנם יש בו מפלות רבות בטווח הקצר,
אך בטווח הארוך
 הוא נמצא בעליה מתמדת (התמונה שייכת לgeralt ברישיון CCO)


''אבל אם מסתכנים יותר מדי, יכולים להיכשל... ובגדול!''

אז זהו. כמו שכנראה כבר הבנתם, המרכיב הסודי השני להצלחה הוא - כישלון.

SAY WHAT?!

אסביר:
כל כישלון מלמד ומזהיר אותנו מפני טעויות שמוטב שלא נעשה אותן שוב. למעשה, יותר נכון לומר שכל למידה נובעת מכישלון. משמע, אדם שלא נכשל מעולם – לא למד מעולם. בנוסף, הכישלון הוא אינדיקטור לעובדה שהעזתם ולקחתם אתגרים שונים, מה שמראה על אומץ ותעוזה.

כאשר אתם נכשלים, אתם לא הופכים לבני אדם כישלוניים, אלא לבני אדם חכמים יותר.

מה גם, שלקיחת סיכון אינה מנבאת בהכרח כישלון. יתרה מזאת: ככל שניקח יותר ויותר סיכונים (גם אם הם כרוחים ב-90% סיכוי לכישלון), כך נגדיל את סיכויי ההצלחה.
אומנם, העסקה הזו אינה נראית משתלמת במבט ראשון, אך זכרו כי הצלחה דרך סיכונים תהיה מתוקה יותר מאשר הצלחה באמצעות הליכה במסלול הראשי. אה, וסביר מאוד להניח שאם תלכו במסלול הראשי וללא תסתכנו, לא תגיעו בסופו של דבר לשום הצלחה. 

החיים הם כמו הבורסה - אם לא תסתכן, לא יקרה כלום... אבל ככל שתסתכן יותר, כך יגדלו סיכוייך להרוויח ולהצליח יותר. וב-ג-ד-ו-ל-!

יותר סיכונים = יותר הצלחה לטווח הארוך (מקור תמונה)

למשל, קרנות הון סיכון, הוצאות לאור או הפקות שונות - כולן תעשיות שמבוססות על סיכונים, וסביר להניח שרוב האנשים שיכנסו אליהן, כלומר - ינסו להשקיע בקרנות הון סיכון, להוציא לאור ספר שכתבו, או להפיק את סרט חלומותיהם, בסופו של דבר ייכשלו... אבל עובדה היא שדווקא משקיעים, סופרים ובמאים\שחקנים שכן הצליחו בסופו של דבר - נחשבים לאנשים המוצלחים ביותר בעולם. ושלא יהיה לכם ספק, גם וורן באפט, גם ג'יי קיי רולינג, וגם סטיבן ספילברג - נתקלו בקשיים וכשלונות שונים לאורך הדרך שלהם לפסגה האנושית, אך אם הם לא היו לוקחים את אותם סיכונים ונכשלים, הם לא היו מגיעים למעמדם.

בנקודה זו חשוב לציין שאנשים רבים מפחדים להסתכן בגלל ציפיות. אם אתם נמנים עם האנשים הללו, יש לי רק דבר אחד לומר – אתם חייבים להפסיק לחיות לפי ציפיותיהם של אנשים אחרים. אחרי הכל, אלה החיים שלכם, אז למה לתת לאנשים אחרים לנהל אותם? תמיד תעשו את מה שאתם רואים לנכון.

ואף על פי כן, עדיין ישנו קושי – כעת אתם בטח אומרים לעצמכם שלמרות כל האנשים המוצלחים, היו גם אנשים שהסתכנו מאוד ובסוף נכשלו בגדול, ללא יכולת חזרה, ועד היום חיים ברחוב.

אז נכון. אתם צודקים. אבל...

אותם אנשים פשוט לא ידעו כיצד להסתכן. הסוד של ההצלחה הוא לא רק לקחת סיכונים בכל הזדמנות, אלא גם לדעת כיצד לעשות זאת נכון. ולכן אמליץ לכם לא להסתכן כאשר אינכם מבינים לגמרי את משמעות הסיכון ואם אתם יודעים שאין לכם שום סיכוי לעמוד בגודל הכישלון. למשל, אם אתם רוצים לפתוח מסעדה, אז מוטב שתלמדו ותחרשו כל עצה כיצד נכון לעשות זאת. בנוסף, קראו על כל כישלון אפשרי וגייסו מספיק כסף למקרה הגרוע ביותר. אותה דוגמה ניתן להביא לגבי השקעות בשוק ההון – ראשית חשוב ללמוד אותו מהיסוד ולגייס מספיק כסף לכל תרחיש אפשרי, ורק אחר כך להתפנות להשקעות. במילים אחרות - לפני שניגשים לסיכון מסוים, תחילה עליכם להיות מומחים בתחום ולגייס מקסימום משאבים שיעזרו לכם בעת תרחיש הכישלון הגרוע ביותר.

נקודה נוספת שחשוב להבהיר היא שאם אתם מרגישים שאתם עתידים להיכשל, מוטב שתזנחו את המיזם בתחילתו ולא בשלב מאוחר יותר, אחרת אח''כ תתרצו שאתם עבדתם עליו קשה מדי מכדי לפרוש.

ודרך אגב, חשוב שתבינו שפרישה אינה מסמלת חולשה, אלא היא מסמלת שלטון – הרי אתם יכולים לפרוש בכל רגע רק כיוון שאתם אלה ששולטים במצב. בנוסף, תהליך הפרישה מסמל אומץ, שכן אתם מודיעים בעצמכם שנכשלתם, והרי ''האדם האמיץ ביותר הוא זה שמתוודה כפחדן (או כנכשל)''. בנוסף, לאחר פרישה מוטב שתיקחו פסק זמן על מנת להרהר בכישלון וללמוד היטב מהטעויות. אבל זכרו שלאחר כל כישלון ופרישה, חייבים להתאושש ולנסות שוב, אחרת לא תהיה התקדמות. מה גם שכך תפתחו דף חלק ובדיעבד תבינו שלפרישה ולכישלון היה ערך לימודי עצום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה