יום שלישי, 20 בספטמבר 2016

הרפואה האלטרנטיבית לעומת הרפואה הקונבנציונלית

סוגיית הרפואה האלטרנטיבית היא אחת מהסוגיות המבלבלות ביותר ברפואה כיום.

מצד אחד, יבואו מתנגדיה, ויטענו כי ''היא אינה מבוססת מדעית''. לטענתם, ''אף ניסוי או מחקר לא הוכיח את יעילותה, וכל הצלחתה מבוססת על אפקט הפלצבו. מה גם, שחלק מהטיפולים האלטרנטיביים התגלו כמופרכים מהיסוד ואף כמסוכנים. ולפיכך, כל המטפלים האלטרנטיביים הם שרלטנים, שגובים כסף רב על כלום, מסכנים את בריאות הציבור, ומערערים את יציבותה של הרפואה הקונבנציונלית''.

מצד שני, יבואו תומכיה, ויטענו כי ''אותם ניסויים ומחקרים ממומנים על ידי חברת התרופות ולכן היא שולטות בתוצאות ומפרסמת רק את מה שתואם לאינטרסים (הכלכליים) שלה. מה גם, שרפואה אלטרנטיבית, היא רפואה הוליסטית – היא מטפלת בשורש הבעיה ולא רק בסימפטומים (מה שלטענתם עושה הרפואה הקנובנציונלית) והיא מבוססת על טיפולים טבעיים ומסורתיים, המושתתים על חוכמות עתיקות, ולא על טיפולים קונבנצינליים חסרי ערך כמו גלולות רעילות וחיסונים מיותרים''.

אלו רק כמה מטענותיהם של שני הצדדים, והמצב רחוק מלהיות מובן.

מי צודק? למי להאמין?
האם הרפואה האלטרנטיבית לא מבוססת מדעית? אולי חסרים מחקרים?
האם היא באמת לא מועילה באף מצב רפואי?
האם שילוב בין הרפואה האלטרניטיבית לבין הקונבנציונלית, אינו עוזר\מקל\מאיץ את תהליך הריפוי?
ואולי זו בכלל הרפואה הקונבנציונלית ש''סתם'' נחשבת למועילה? אולי גם היא כרוחה בסיכונים מיותרים?

על כל השאלות הללו השתדלתי לענות באופן יסודי בסדרת הפוסטים הזו.

לשם התחלה, בואו נתחיל מהבסיס הכללי:

מהי רפואה אלטרנטיבית?
צמחי מרפא: מסמני ההיכר של הרפואה האלטרנטיבית
(מקור תמונה)
רפואה אלטרנטיבית היא רפואה המובססת לרוב על מסורות עתיקות וכוללת בין השאר את הטיפולים הבאים: אקופונקטורה (דיקור סיני), הומאופתיה, כירופרקטיקה, צמחי מרפא, אוסתאופתיה, היפנותרפיה, טיפולי הרפיה, כוסות רוח, מדיטציה, נטורופתיה, ניקוי רעלים, עיסוי, רפקסולוגיה, תוספי תזונה וכו'.

הרפואה האלטרנטיבית מתיימרת להיות טבעית, מסורתית והוליסטית. בנוסף, חלק מהמטפלים שלה מתנגדים לטיפולים קונבנציונליים רבים בטענה שאלה מסוכנים, לא יעילים, מטפלים רק בסימפטומים ומנוהלים על ידי מונופול. מה גם, שלטענתם, היתרון העיקרי הוא שבעוד שהרפואה הקונבנציונלית מבוססת על ידע שנצבר רק לאורך 400 השנים האחרונות, הרפואה האלטרנטיבית מבוססת על ידע שנצבר לאורך אלפי שנים, ולכן היא עדיפה יותר כיוון שהיא מבינה יותר טוב את מנגנון המחלה והטיפול הדרוש.

מהי רפואה קונבנציונלית?
גלולות: מסימני ההיכר של הרפואה הקונבנציונלית.
(מקור תמונה)
רפואה קונבנציונלית הוא שם רחב מאוד לכל הטיפולים הרפואיים שהם לא אלטרנטיביים. הם כוללים טיפולים תרופתיים, זריקות, חיסונים, ניתוחים וכו' וכו' וכו'. את עליית תוחלת החיים בעולם המערבי זוקפים לטובתה בזכות הישגיה המרשימים.

לזכותה ייאמר, שכל טיפול חדש חייב לעבור מבחנים רבים, סינונים רבים, ניסויים קליניים, וגם בדיקה מתמשכת לאחר קבלת האישור (כלומר, כל טיפול מפוקח גם אחרי שהוא ''יצא לאור'', ואם נראה כי הוא משפיע לרעה על המטופלים, מפסיקים אותו מיד).

בנוסף, הרפואה הקונבנציונלית היא ''רפואה מבוססת ראיות'' - לא רק הטיפול והשפעתו נבדקים, אלא גם יעילותו האמתית. ואם אתם רוצים להאמין באיזשהו טיפול, כדאי לכם מאוד שהוא יהיה מבוסס ראיות ויעיל באמת, אחרת זה סתם בזבוז של כסף.

על זה בדיוק יעסוק החלק הבא - מה היא יעילות של טיפול רפואי, כיצד בודקים אותה, ומהי חשיבותה
.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה